Ana içeriğe atla

Kayıtlar

2.MENSCH VE MENSCH: İKİ UÇ ARASINDAKİ SARKAÇ BİLDUNG

Woddy Allen’ın Irrational Man isimli filminin açılış sekansında baş karakter şu cümleye hayat verir: ‘’Kant der ki insan aklı reddedilemez ve aynı zamanda yanıtlanamaz sorgulamalar ve sorularla bir karmaşa halindedir. Tamam, peki neyden bahsediyoruz? Ahlâk mı? Özgürlük mü? Hayatın rastlantısallığı mı? Estetik mi? Cinayet mi?’’ Kant’ın eleştirel felsefesinin karşısında onu öğrenmeyi amaçlayan, var olduğu çağın içinde ve var olmadığı çağın ötesindeki her insan aklı muhakkak bu kendi açısından karmaşık konumunu koruyacaktır. En başta Kant’ın eleştirel felsefesinin açımlanması esnasında birbirinden bağımsız gibi görünen birçok disiplin ve konu biraradalığa kavuşup açıklanacak ve birbirleriyle yakın ilişkiler kuran birçok disiplin ise ayrışıp açıklanacaktır. Böylece ahlâk estetiği, özgürlük ahlâkı yahut hayatın rastlantısallığının ahlaki, estetik, özgürlük boyutu gibi uslanmalar açığa çıkar. En kötü ihtimalle işlenen bir cinayette estetik, ahlâk, özgürlük ve hayatın getirdiği r

1.BİLDUNG’UN NELİĞİ HAKKINDA DEĞERLENDİRMELERİN GÖRÜNÜŞLERİ ÜZERİNE

1.1. BİLDUNG ÇAĞI ÖNCESİ GENEL  GÖRÜNÜŞ  Bildung, Bildung Çağı ve Bildung Çağı Sonrası ayrımını yapmayı sağlayacak kadar güçlü bir kavramdır ve gücünün gerçekliği sağladığı bu ayrım koşulun ortaya koyduğu sınırların ötesinde durmasından kaynaklanır. Bu yüzden Bildung’un bir kavram olarak neliğinin araştırılması ve tanımlanması aslında bu sınırın neye benzediğinin ve neyi, nerede, ne zaman kapsadığının açıklanmasının ötesinde bir teşebbüsten başka bir şey değildir. Bildung, bütün kapsadıklarının ötesinde durandır. Bildung’a dair her anlatım, yazılan her yazı, yapılan her yorum Bildung’un çoktan kapsayıp aştığı ve kendini yeni oluşumlara doğru yönelttiği aşamada Bildung’un geride kalan görüntüsünün içeriğinin sadece bir tahlilinden ibarettir. Fakat zor ve karmaşık olanın kendisi Bildung’un bir kavram olarak neliğidir.  Koselleck, Bildung’un kavram tarihi içerisindeki yerinin tayin edilmesi üzerine yaptığı tespitinde 19. yüzyıla dair bir Bildung çağı tanımlamasını yapar: “18.y