Ana içeriğe atla

Kayıtlar

BİR RUH İNKİLÂBI: SÂMİHA AYVERDİ’NİN ROMANLARINDA AŞKIN KARAKTER OLUŞUMUNDAKİ ETKİSİ

‘’Bence hayatta gâye ne muharrirlik ne sanatkârlık ne âlimlik, ne kâşifliktir. En büyük hüner, iyi insan olabilmektir.’’ Sâmiha AYVERDİ  Giriş Bildungsroman protagonistin karakter oluşumu ve kendini gerçekleştirmesini konu edinen bir roman tekniğidir. Wieland tarafından kaleme alınan ve 1766 tarihinde yayımlanan Agathon’un Hikâyesi (Geschichte des Agathon) Bildungsroman tekniğinde kaleme alındığı kabul edilen ilk örnektir. Edebiyat teorisyenlerince Bildungsromanın ilk mütekâmil örneği Goethe tarafından kaleme alınan 1795 tarihinde yayımlanan Wilhelm Meister’in Çıraklık Yılları (Wilhelm Meisters Lehrjare) romanıdır. Bildungsroman, Almanca’dan Türkçeye oluşum romanı, eğitim romanı, gelişim romanı ve kendini gerçekleştirme romanı gibi farklı şekillerde tercüme edilmiştir.   Aytaç’a göre Bildungsroman ‘’ Kahraman kültürle belirlenmiş bir çevrede öğrenme ve deneyimlerle düşünsel ve ruhsal yetileri yüksek karakterli ve uyumlu bir bütün oluşturacak şekilde geliştirilerek belli b

YENİ HAYAT VE GRADİVA ÜZERİNE SERBEST YAZI:BEATRICE VE ZÖE

Dante,henüz dokuz yaşındayken aşkı arayan bir yolcu kılığına bürünmüş ve 1275 tarihinde Beatrice adında güzeller güzeli bir kıza ilk görüşte aşık olmuştur. "İşte bana hükmedemeyen bir Tanrı." Beatrice'i gördüğü ilk andan ikinci görüşüne kadar Dante'nin hayatından bir  dokuz yıl daha geçmiştir.Dante,dokuz yıl önce kırmızılar içinde gördüğü Beatrice'i bu defa beyazlar içinde görmüştür.İkinci karşılaşmada Dante ve Beatrice göz göze gelmişlerdir.Dante,heyecandan ne yapacağını bilemez,evine koşar ve titreyen bir halde odasına kendini dar atar. Bu göz göze gelişten sonra Dante artık rüyalarında sürekli ebedi aşkı Beatrice'i görmektedir.Yemeden içmeden kesilir. Dante aşkını Beatrice'ye itiraf edemez ve Beatrice uzaklara gider,kavuşamazlar.Her efsanevi aşk hikayesinde olduğu gibi kader ve talih buna engel olur,tıpkı Ferhat ve Şirin'deki Karadiken gibi dünyanın varlığı aralarına girer.Beatrice bir Şövalye ile evlenir;fakat bu evliliğin ü

SÂMİHA AYVERDİ'NİN MUHAFAZAKÂRLIĞI ÜZERİNE

Ayvazoğlu, Ayverdi’nin bir modern-muhafazakâr olduğunu şu sözleri ile dile getirir: ‘’Sâmiha Ayverdi, geçmişin hâlâ yaşanabileceğine inandığı güzelliklerini ve değerlerini bugüne taşımak suretiyle daha parlak bir geleceğin inşa edilebileceğine inanan bir modern-muhafazakârdı.’’ (Ayvazoğlu, 2017)  Heywood, modern-muhafazakârlığı şu şekilde tanımlar: ‘’Modern- muhafazakârlık en iyi şekilde, liberal reform ve ilerlemeci değerlerin yaygınlaşmasının bir sonucu olarak ortaya çıktığı düşünülen sosyal parçalanma korkusu çerçevesinde tanımlanabilir. Girdiği çeşitli kılıklarla otorite insanlara ve onları birbirine bağlayan bir tür sosyal yapıştırıcı olarak işler.’’ Ayrıca Heywood’ın tespit ettiği üzere muhafazakârlığın ve muhafazakârlık dolayısıyla modern-muhafazakârlık, ‘’gelenek beşerî eksiklik, organik toplum, hiyerarşi ve otorite, mülkiyet’’ olmak üzere beş ana temaya sahiptir. (Heywood, 2013, s. 108)  Ayverdi, gelenek içerisindeki yapıcı ve halkta birleştirici vazife gören u

WITTGENSTEIN'A GÖRE-WITTGENSTEINCA

 A Açımlama: Temel imleri kapsayan tümce. Ad: 1.Tümcede kullanılan yalın imlerdir. 2.Temel im. Adın İmlemi:  Nesne B Bağımsız Tümceler: Birbirleriyle hiçbir ortak doğruluk kanıtlaması olmayan tümceler. Belirleme: 1.Simgelerin betimlenmesi. 2.Değişkenin yerinr geçtiği betimleme türü. Biçim: İçsel bağlantılar yoluyla düzenlenen diziler. Ç Çelişme:  1.Hiçbir tümcenin bir başka tümceyle ortaklaşa sahip olmadığına sahip olan tümcelerin ortaklaşa sahip olduğu şey. 2.Tümcelerin en dış sınırı. D Dil: Tümcelerin toplamı. Dile Getiriş: 1.Tümcenin anlamını niteleyen parçası. 2.Tümcenin anlamının özüne ilişkin olarak tümcelerin aralarında ortaklaşa sahip olabildikleri şey. 3.Simge. Doğruluk İşlemleri: Temel tümcelerin doğruluk işlevleri, dayanakları temel tümceler olan işlemlerin sonuçları olan işlemler. Doğruluk İşlevleri: Sonlu sayıda doğruluk işleminin temel tümceler üzerindeki ilerlemeli uygulanmasının sonuçları. Doğru Tasarım: Anlamın gerçeklik ile uyuştuğu tasarım. Dünya: 1.Olduğ